Maniak inaczej #111: Nominacje do Złotych Globów 2021

Złote Globy to z roku na rok nagrody, które filmowo coraz bardziej mnie frustrują, natomiast serialowo — miło zaskakują. Trochę ponad tydzień temu ogłoszono nominacje do tegorocznej, nieco opóźnionej edycji gali i… mam bardzo mieszane uczucia. Tym razem niestety również w serialowych kategoriach. Dlaczego?

FILM FABULARNY

  • Ojciec
  • Mank
  • Nomadland
  • Obiecująca. Młoda. Kobieta
  • Proces siódemki z Chicago

Właściwie nie ma tu zaskoczeń, bo pojawiły się same głośne produkcje. Pewniakiem do nagrody wydaje się Nomadland (zwycięzca festiwali w Toronto i Wenecji). Z dużych pominiętych mówi się o Judas and the Black MessiahPięciu braciach, Ma Rainey. Matce Bluesa i Pewnej nocy w Miami. Wszystkie te znakomicie oceniane filmy opowiadają o czarnych bohaterach, ale najwyraźniej zdaniem Hollywoodzkiego Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej (zwanego dalej HFPA) biała (w większości) perspektywa była ważniejsza.

Niemałym echem odbił się również skandal związany z filmem Minari — amerykańską produkcją nakręconą przez amerykańskiego reżysera i opowiadajacą o amerykańskim doświadczeniu koreańskich imigrantów, ale niełapiącą się do kategorii „najlepszy film fabularny”, bo… bohaterowie mówią w nim głównie po koreańsku. Wywołało to w sieci gorącą debatę i wezwania, by HFPA zmieniło tę — nie oszukujmy się — durną zasadę uniemożliwiającą filmom obcojęzycznym rywalizację w głównych kategoriach.

AKTORKA W FILMIE FABULARNYM

  • Viola Davis — Ma Rainey: Matka bluesa
  • Andra Day — The United States vs. Billie Holiday
  • Vanessa Kirby — Cząstki kobiety
  • Frances McDormand — Nomadland
  • Carey Mulligan — Obiecująca. Młoda. Kobieta.

Bardzo ciekawe i, co najważniejsze, dośc zróżnicowane zestawienie, choć zabrakło w nim choćby Carrie Coon (genialnej w Gnieździe) czy Han Ye-ri (Minari).

AKTOR W FILMIE FABULARNYM

  • Riz Ahmed — Sound of Metal
  • Chadwick Boseman — Ma Rainey: Matka bluesa
  • Anthony Hopkins — Ojciec
  • Gary Oldman — Mank
  • Tahar Rahim — Mauretańczyk

Ponownie: ciekawe i nawet zróżnicowane zestawienie, ale zastanawiam się, czy zamiast kolejny raz wyróżniać Hopkinsa i Oldmana nie lepiej byłoby zrobić miejsca na równie dobrych, ale mniej uhonorowanych aktorów — zwłaszcza Stevena   Yeuna za Minari czy Delroya Lindo za Pięciu braci.

FILM KOMEDIOWY LUB MUZYCZNY

  • Kolejny film o Boracie
  • Hamilton
  • Music
  • Palm Springs
  • Bal

Patrzę tak na te nominacje i odnoszę wrażenie, że w zeszłym roku albo musiało być naprawdę słabo, jeśli chodzi o komedie i filmy muzyczne, albo HFPA jak zwykle jest HFPA i z radością podejmuje dziwne decyzje. Nominacja dla kontrowersyjnego Music Sii jest co najmniej nie na miejscu, dla Balu to jakieś nieporozumienie, a brak Emmy i The Personal History of David Copperfield wkurzają, ale największym kuriozum jest tu dla mnie obecność Hamiltona. Nie dlatego, że to zła produkcja, ale dlatego że wcale nie jest filmem, tylko nagraniem spektaklu i siłą rzeczy używane są w nim zupełne inne środki wyrazu. Decyzja kompletnie dla mnie niezrozumiała, wynikająca chyba tylko z powszechnego uwielbienia dla Lina-Manuela Mirandy.

AKTORKA W FILMIE KOMEDIOWYM LUB MUZYCZNYM

  • Maria Bakalova — Kolejny film o Boracie
  • Michelle Pfeiffer — Francuskie wyjście
  • Anya Taylor-Joy — Emma
  • Kate Hudson — Music
  • Rosamund Pike — O wszystko zadbam

Mało emocjonująca kategoria, w której najbardziej cieszy zauważenie Anyi Taylor-Joy i Marii Bakalovej. Ale tak poza tym? Nudy.

AKTOR W KOMEDII LUB MUSICALU

  • Sacha Baron Cohen — Kolejny film o Boracie
  • James Corden — Bal
  • Lin-Manuel Miranda — Hamilton
  • Dev Patel — The Personal History of David Copperfield
  • Andy Samberg — Palm Springs

Nie mam bladego pojęcia, co w tej kategorii robi jechany z góry na dół za występ w Balu James Corden (ani Lin-Manuel Miranda, ale to już kwestia w ogóle nominacji nagrania tetralnego spektatklu w kategoriach filmowych). Cieszy mnie za to Dev Patel i to jemu najbardziej kibicuję.

FILM ANIMOWANY

  • Krudowie 2: Nowa era
  • Naprzód
  • Wyprawa na Księżyc
  • Co w duszy gra
  • Sekret wilczej gromady

Bardzo zachowawcze nominacje: dwa razy Pixar (i pewnie Co w duszy gra zwycięży), raz Netflix (nawiasem mówiąc: Wyprawa na Księżyc to naprawdę sympatyczna produkcja), raz DreamWorks (z dobrze, ale nie wyśmienicie ocenianą produkcją) i raz Cartoon Saloon, które chyba najbardziej zasługuje na nagrodę. Brakuje przede wszystkim głośnych japońskich produkcji w rodzaju Lupin III. The First, które nieco zdywersyfikowałyby tę przewidywalną pulę.

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

  • Na rauszu
  • Płacząca kobieta
  • Życie przed sobą
  • Minari
  • My dwie

W przypadku tej kategorii w oczy rzuca się nie tylko brak polskiej produkcji (która jednak nie jest typowana na pewniaka w nagrodowych rozdaniach, mimo że to znakomity film), ale też to, o czym wspominałem wyżej: obecność świetnie ocenianej amerykańskiej produkcji Minari, która została nominowana tylko w tej kategorii. I to właśnie między nią a Na rauszu (niekwestiowanemu zwycięzcy zeszłorocznych Europejskich Nagród Filmowych) rozegra się największa rywalizacja.

AKTORKA DRUGOPLANOWA

  • Glenn Close — Elegia dla bidoków
  • Olivia Colman — Ojciec
  • Jodie Foster — Mauretańczyk
  • Amanda Seyfried — Mank
  • Helena Zengel — Nowiny ze świata

Trzy filmowe weteranki w kategorii: Close, Colman i Foster. O ile tej pierwszej zawsze mocno kibicuję, o tyle jej rola w Elegii dla bidoków raczej nie spotkała się z ciepłym przyjęciem krytyków. Ponadto cieszy zauważenie młodej Heleny Zengel, za to oburza przeoczenie opsypanej workiem nagród i nominacji stoawarzyszeń krytyków Yun Yeo-jeong za wyśmienitą ponoć rolę w Minari.

AKTOR DRUGOPLANOWY

  • Sacha Baron Cohen — Proces Siódemki z Chicago
  • Daniel Kaluuya — Judas and the Black Messiah
  • Jared Leto — The Little Things
  • Bill Murray — Na lodzie
  • Leslie Odom Jr. — Pewnej nocy w Miami...

Wielki plus za Daniela Kaluuyę i Lesliego Odoma Jr., ale za to minus za pominięcie drugiego planu Pięciu braci, zwłaszcza Chadwicka Bosemana.

REŻYSERIA FILMU

  • Emerald Fennell — Obiecująca. Młoda. Kobieta.
  • David Fincher — Mank
  • Regina King — Pewnej nocy w Miami
  • Aaron Sorkin — Proces siódemki z Chicago
  • Chloé Zhao — Nomadland

Po raz pierwszy nominowano w tej kategorii więcej kobiet niż mężczyzn. Z jednej strony to świetnie, że filmy kobiet stają się coraz bardziej widoczne dla gremiów rozdających nagordy. Z drugiej strony nasuwa się jednak dość smutny wniosek: musiało minąć 78 lat, żeby HFPA zauważyło, że kobiety też potrafią reżyserować i wcale nie są gorsze od mężczyzn. To tylko świadczy jak daleko w tyle wciąż jesteśmy. W samych nominacjach na pewno wzrok przykuwa wyróżnienie Reginy King za Pewnej nocy w Miami — jak pisałem wyżej, pominięto ten film w kategorii „najlepszy film fabularny”. Kogo zabrakło? Na pewno Lee Isaaca Chunga i Spike’a Lee.

SCENARIUSZ FILMU

  • Florian Zeller, Christopher Hampton — Ojciec
  • Jack Fincher — Mank
  • Chloé Zhao — Nomadland
  • Emerald Fennell — Obiecująca. Młoda. Kobieta
  • Aaron Sorkin — Proces siódemki z Chicago

Małe przetasowanie względem kategorii „najlepsza reżyseria” — na miejsce Pewnej nocy w Miami wskoczył Ojciec. Szkoda, bo choć krytycy piszą, że Ojciec jest przełomowy w ukazywaniu demencji, to wciąż jest to bardzo biała perspektywa, a kinu potrzeba więcej różnorodności i oryginalności.

MUZYKA FILMOWA

  • Alexandre Desplat — Niebo o północy
  • Ludwig Göransson — Tenet
  • James Newton Howard — Nowiny ze świata
  • Trent Reznor, Atticus Ross — Mank
  • Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste — Co w duszy gra

To bardzo różnorodne propozycje muzyczne: od klasycznych, symfonicznych kompozycji w Niebie o północy przez udajacą muzykę dawnego Hollywood ścieżkę dźwiękową Manka i westernowe utwory z Nowin ze świata aż po elektroniczne eksperymenty w Tenecie i Co w duszy gra. Najbardziej przemówiły chyba do mnie utwory Desplata, Howarda oraz Reznora i Rossa (w Manku), więc tym trzem ścieżkom kibicuję najbardziej. Nie obraziłbym się za nagrodę dla Co w duszy gra, ale trochę obraziłbym się za Tenet, bo choć innnowacyjności Göranssonowi nie można odmówić, to jednak muzyka zbyt często „przekrzykuje” obraz w filmie Nolana.

PIOSENKA FILMOWA

  • „Fight for You” — Judas and the Black Messiah
  • „Hear My Voice” — Proces siódemki z Chicago
  • „Io sì (Seen)” — Życie przed sobą
  • „Speak Now” — One Night in Miami
  • „Tigress & Tweed” — The United States vs. Billie Holiday

Najbardziej z tych piosenek przemawia do mnie łączące wpływy jazzu, funku i R’n’B „Fight for You” — doskonałe zarówno muzycznie, jak i wokalnie. W pozostałych nominowanych utworach gdzieś tam zabrakło mi muzycznych eksperymentów (najbliżej do nich chyba „Tigress & Tweed”, które łączy jazz w stylu Billie Holoday z hip-hopem), ale melodycznie bardzo ujęło mnie „Speak Now”. W oczy rzuca się też dość bezpieczne sięganie większości twórców po balladowe motywy, co jednak trochę nuży. Trzymam kciuki za „Fight for You”.

SERIAL DRAMATYCZNY

  • The Crown
  • Kraina Lovecrafta
  • Ozark
  • Ratched
  • Mandalorian

Poza typową nagrodową przynętą jako jest The Crown znalazło się w tej kategorii sporo tzw. seriali gatunkowych: Kraina Lovecrafta, Ozark, Mandalorian czy nawet cudownie przestylizowana Ratched. Nie wiem, czy ta ostatnia słusznie — nie działa kompletnie jako prequel Lotu nad kukułczym gniazdem, ale z drugiej strony jest w oderwaniu od pierwowzoru całkiem sprawnym, cudownie przestylizowanym serialem. Poza tym nie mam chyba zastrzeżeń, choć brakuje mi Mrocznych materii (znakomitych!) i Wychowanych przez wilki.

AKTORKA W SERIALU DRAMATYCZNYM

  • Olivia Colman — The Crown
  • Jodie Comer — Obsesja Eve
  • Emma Corrin — The Crown
  • Laura Linney — Ozark
  • Sarah Paulson — Ratched

Są w tej kategorii dobre role, ale HFPA zachowało się jednak bardzo zachowawczo, zupełnie przeoczając choćby znakomitą Amandę Collin w Wychowanych przez Wilki czy Adjoę Andoh w Bridgertonach. No i najważniejsze: GDZIE JEST JURNEE SMOLLET?!

AKTOR W SERIALU DRAMATYCZNYM

  • Jason Bateman — Ozark
  • Josh O’Connor — The Crown
  • Bob Odenkirk — Zadzwoń do Saula
  • Al Pacino — Hunters
  • Matthew Rhys — Perry Mason

Znów: role dobre, czasem wybitne, ale dobór nominowanych bardzo zachowawczy. Zabrakło aktorów mniej znanych, ale równie dobrych i świetnie w zeszłym roku ocenianych: Jonathana Majorsa, Regégo-Jeana Page’a czy Abubakara Salima.

SERIAL KOMEDIOWY LUB MUZYCZNY

  • Emily w Paryżu
  • Stewardesa
  • Wielka
  • Schitt’s Creek
  • Ted Lasso

Nominacja dla Emily w Paryżu jest dla mnie kompletnym nieporozumieniem, a jej miejsce powinno zająć zupełnie pominięte przez HFPA Już nie żyjesz lub Gentefied. Ale całą resztę akceptuję i kibicuję Wielkiej oraz Stewardessie.

AKTORKA W SERIALU KOMEDIOWYM LUB MUZYCZNYM

  • Lily Collins — Emily w Paryżu
  • Kaley Cuoco — Stewardesa
  • Elle Fanning — Wielka
  • Jane Levy — Zoey’s Extraordinary Playlist
  • Catherine O’Hara — Schitt’s Creek
Cieszą mnie wszystkie nominacje poza tą dla Lily Collins. Jej miejsce powinna zająć Christina Applegate albo Linda Cardellini za cudowne występy w Już nie żyjesz, Karrie Martin za Gentefied lub Issa Rae za Niepewne.

AKTOR W SERIALU KOMEDIOWYM LUB MUZYCZNYM

  • Don Cheadle — Czarny poniedziałek
  • Nicholas Hoult — Wielka
  • Eugene Levy — Schitt’s Creek
  • Jason Sudeikis — Ted Lasso
  • Ramy Youssef — Ramy

W tej kategorii HFPA zaszalało i nominowało całkiem ciekawych aktorów, choć brakuje mi obecności Carlosa Santosa albo J.J. Sorii (Gentefied).

SERIAL LIMITOWANY, SERIALOWA ANTOLOGIA LUB FILM TELEWIZYJNY

  • Normalni ludzie
  • Gambit królowej
  • Mały topór
  • Od nowa
  • Unorthodox

Jak najbardziej cieszę się z nominacji Gambitu królowej, Małego topora i Unorthodox, bo to ważne, zasługujące na wyróżnienie seriale. Ale zamiast raczej przeciętnie ocenianego Od nowa albo kolejnego heteronormarywnego, bielutkiego romansu Normalni ludzie (jakkolwiek nie byłby przełomowy) powinno tu się znaleźć miejsce dla znakomitego Mogę cię zniszczyć Michaeli Coel i jestem w szoku, że tak świetnie oceniany projekt został przeoczony przez serialowo raczej odważne HFPA.

AKTORKA W SERIALU LIMITOWANYM, SERIALOWEJ ANTOLOGII LUB FILMIE TELEWIZYJNYM

  • Cate Blanchett — Mrs. America
  • Daisy Edgar-Jones — Normalni ludzie
  • Shira Haas — Unorthodox
  • Nicole Kidman — Od nowa
  • Anya Taylor-Joy — Gambit królowej

I znów brak Michaeli Coel — decyzja kompletnie dla mnie niezrozumiała. Mocno odczuwalny jest też brak nominacji dla Kerry Washington za Małe ogniska i Rosie Perez za Stewardessę. Cieszy mnie za to wyróżnienie Shiry Haas za Unorthodox i trzymam kciuki za to, by statuetka do niej powędrowała.

AKTOR W SERIALU LIMITOWANYM, SERIALOWEJ ANTOLOGII LUB FILMIE TELEWIZYJNYM

  • Bryan Cranston — Your Honor
  • Jeff Daniels — The Comey Rule
  • Hugh Grant — Od nowa
  • Ethan Hawke — The Good Lord Bird
  • Mark Ruffalo — To wiem na pewno

Tutaj HFPA postawiła na same znane nazwiska, z których najbardziej na nominację zasłużył Mark Ruffalo. Bardzo dziwi mnie brak aktorów z Małego toporu (choć John Boyega znalazł się w kategorii drugoplanowej — trochę dziwna kwalifikacja) i Weruchego Opii za Mogę cię zniszczyć.

AKTORKA DRUGOPLANOWA W PRODUKCJI TELEWIZYJNEJ

  • Gillian Anderson — The Crown
  • Helena Bonham Carter — The Crown
  • Julia Garner — Ozark
  • Annie Murphy — Schitts Creek
  • Cynthia Nixon — Ratched

Cieszy mnie wyróżnienie Cynthii Nixon w tej kategorii, bo rzeczywiście była jednym z jaśniejszych punktów Ratched (zaraz obok Judy Davis). Zabrakło na pewno Uzo Aduby za rolę w Mrs. America, Wunmi Mosaku za Lovecraft Country i Rity Moreno za One Day at a Time, a sam z checią wyróżniłbym jeszcze Ruth Wilson i Simone Kirby za role w Mrocznych materiach.

 AKTOR DRUGOPLANOWY W PRODUKCJI TELEWIZYJNEJ

  • John Boyega — Mały topór
  • Brendan Gleeson — The Comey Rule
  • Daniel Levy — Schitt's Creek
  • Jim Parsons — Hollywood
  • Donald Sutherland — Od nowa

Obecność Brendana Gleesona, który jako Donald Trump raczej nie porwał krytyków, jest dla mnie (i chyba nie tylko) zagadką. Zabrakło Michaela K. Williamsa za Lovecraft Country, Diany-Marii Rivy za Już nie żyjesz czy Joaquína Cosío za Gentefied. Nie obraziłbym się też za wyróżnienie Ariyona Bakare za rolę w Mrocznych materiach.

Ciekawi mnie oczywiście, co sami myślicie i komu kibicujecie. Dajcie znać w komentarzach!

Komentarze